poniedziałek, 11 czerwca 2007

Jak ustawić FeedBurner jako domyślny kanał RSS Bloggera

Dostałam dzisiaj maila od właściciela blogu w serwisie Blogger z pytaniem:

Jak ustawić jako domyślny kanał RSS ten wygenerowany przez feedburner ?

mam nadzieję, że autor maila nie obrazi się za to, iż odpowiem na to pytanie publicznie. Po prostu pomyślałam, że odpowiedź może się przydać nie tylko Piotrowi.

Najprostszą metodą umieszczenia kanału RSS z FeedBurner na swoim blogu jest dodanie go jako widget'u (tak swoją drogą zna ktoś rozsądny polski odpowiednik tego słowa?).

Wystarczy zalogować się na swoje konto FeedBurner:

  1. przejść do zakładki My Feeds
  2. wybrać kanał swojego blogu
  3. przejść do zakładki Publicize
  4. wejść w Chicklet Chooser (w bocznym menu) - zaznaczyć pole wyboru przy ikonce Subscribe in a reader (do wyboru mniejsza, lub większa ikona), w polu Use as a widget in na dole strony wybrać z listy rozwijanej Blogger i kliknąć GO
  5. otworzy się strona w serwisie Blogger (musimy być zalogowani na swoje konto) - Dodaj element strony (Add Page Element) - wybieramy z listy blog, na którym chcemy umieścić kanał FeedBurner, wpisujemy tytuł widget'u i jeśli chcemy możemy podejrzeć, edytować dodawany kod (Edytuj zawartość: (Edit Content:)).
  6. klikamy DODAJ WIDZET (ADD WIDGET) - i element zostaje umieszczony w bocznej kolumnie naszego blogu. Potem możemy go oczywiście przenieść w inne miejsce edytując swój blogowy szablon.
Tą metodą dodamy kanał RSS z FeedBurner jako element strony - jednak nie zmieni to podstawowego adresu RSS bloggerowego blogu. Żeby FeedBurner stał się naszym standardowym RSS Feed - musimy dokonać drobnych zmian w kodzie HTML szablonu.

Tę operację zaczynamy od skopiowania fragmentu aktualnego kodu naszej strony:
  1. otwieramy nasz blog w przeglądarce
  2. otwieramy podgląd kodu blogu (w menu przeglądarki: widok - źródło strony)
  3. w sekcji <head> źródła odnajdujemy ten fragment:
    <meta content='text/html; charset=UTF-8' http-equiv='Content-Type'/>
    <meta content='true' name='MSSmartTagsPreventParsing'/>
    <meta content='blogger' name='generator'/>
    <link rel="alternate" type="application/atom+xml" title="tytuł waszego kanału RSS - Atom" href="http://adres-waszej-strony.com/feeds/posts/default" />
    <link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="Blogosfera - RSS" href="http://adres-waszej-strony.com/feeds/posts/default?alt=rss" />
    <link rel="service.post" type="application/atom+xml" title="tytuł waszej strony - Atom" href="http://www.blogger.com/feeds/XXXXXXXX(tutaj jest ID waszego blogu)/posts/default" />
    <link rel="EditURI" type="application/rsd+xml" title="RSD" href="http://www.blogger.com/rsd.g?blogID=XXXXXXXX(tutaj jest ID waszego blogu)" />
    i kopiujemy go
  4. w panelu administracyjnym Bloggera wchodzimy w zakładkę: Szablon (Template) - Edytuj kod HTML (Edit HTML)
  5. w sekcji <head> odnajdujemy kod:
    <b:include data='blog' name='all-head-content'/>
    (to właśnie ten fragment kodu odpowiedzialny jest za dodanie tagów, które skopiowaliśmy)
  6. podmieniamy ten fragment wklejając skopiowane przed chwilą znaczniki meta
  7. we fragmencie kodu, który wkleiliśmy zamieniamy znaczniki:
    <link rel="alternate" type="application/atom+xml" title="tytuł waszego kanału RSS - Atom" href="http://adres-waszej-strony.com/feeds/posts/default" />
    <link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="Blogosfera - RSS" href="http://adres-waszej-strony.com/feeds/posts/default?alt=rss" />
    na:
    <link rel="alternate" type="application/atom+xml" title="tytuł waszego kanału RSS" href="http://feeds.feedburner.com/tytuł waszego kanału FeedBurner" />

W ten sposób Wasz podstawowy kanał RSS zostanie zamieniony na ten utworzony w FeedBurner.

Jednak nadal niezmieniony pozostaje kanał RSS dla subskrypcji postów wyświetlany na dole blogu - Subskrybuj: Posty (Atom). Adres w tym linku także można zmienić na FeedBurner. W zakładce edycji html zaznaczamy pole wyboru przy Rozszerz szablony widżetów (Expand Widget Templates) (ponad oknem z kodem). Teraz musimy znaleźć widget odpowiedzialny za wyświetlenie tekstu o subskrypcji pod wpisami:
<b:includable id='feedLinksBody' var='links'>
<div class='feed-links'>
<data:feedLinksMsg/>
<b:loop values='data:links' var='f'>
<a class='feed-link' expr:href='data:f.url' expr:type='data:f.mimeType' target='_blank'><data:f.name/>; (<data:f.feedType/>)</a>
</b:loop>
</div>
</b:includable>

Zaznaczony na zielono fragment zamieniamy na link do RSS FeedBurner:
<a href="http://feeds.feedburner.com/tytuł waszego kanału FeedBurner" rel="alternate" type="application/rss+xml">subskrybuj posty</a>

Na koniec drobna uwaga - nie biorę odpowiedzialności za wcielenie mojej instrukcji w życie - co prawda sama dokładnie w ten sposób podpięłam FeedBurner do Bloggera - jednak jeśli ktoś z czytelników nie ma żadnego doświadczenia z kodem html - może po drodze popełnić błąd - i za to właśnie nie mam najmniejszej ochoty odpowiadać ;).

Tym, którzy boją się ingerować w kod strony proponuję zatrzymać się na dodaniu widget'u FeedBurner i spokojnie czekać na integrację FeedBurner z Bloggerem. Nie wątpię, że google, które właśnie przejęło FeedBurner - szybko włączy ten serwis do swojego systemu i dodanie RSS FeedBurner będzie polegało na skorzystaniu z odpowiedniej opcji w panelu administracyjnym.
Tym, którzy jednak zdecydują się na ingerencję w html radzę na wszelki wypadek zapisać kod strony przed dokonaniem zmian.

14 komentarzy:

Piotrek Z, pisze...

dzieki za pomoc

dzas pisze...

moze to glupie pytanie...ale co to jest FeedBurner i w prostych slowach do czego sluzy?? jest to program dzieki ktoremu czytelnicy strony mogą dokonać suskrybcji nowych postow na blogu?
szukalam odpowiedzi,ale nic nei zrouzmialam z tego co w necie jest napisane:D
z gory dzięki za pomoc
dzah

Anonimowy pisze...

A ja mam do Ciebie pytanie. Jak do kanału rss jak już zrobiłem to co opisałaś, dodać taki dodatek z boku. Licze osób które sie zapisały do kanału po prawej stronie, jak to zrobić? Wiesz może?

Unknown pisze...

Witam!!ja mam ogolnie problem z kanałem rrs, otoz załozyłam bloga pod pewnym adresem i chyba za 2 dni zmienilam adres bloga.Mysle ze adres rrs pozostał ten sam i chodzi o to ze moim subskrybentom blog nie wyswietla sie w bllogrollu ani pulpicie nawigacyjnym (wyswietla sie jako usuniety) tymczasem u mnie wszystko porawnie dziala..Ostanie aktualne posty sa wyswietlane sprzed zmiana adresu bloga..Jak to naprawic, zeby wyswietlały sie aktualne posty???Dodam ze ustawilam Feedburner w nadziei ze cos pomoze, ale chyba nic...

magbag pisze...

agnesss25 - przyznam, że pierwszy raz spotykam się z takim problemem, jak Twój. Zwykle jeśli kanał rss nie działa to w ogóle, bo zwyczajnie coś jest nie tak ustawione. Jednak u Ciebie działa - tyle, że do postów sprzed zmiany adresu i to nawet po zmianie na FeedBurner. Jednak jestem pewna, że jak z każdym problemem i z tym można sobie poradzić. Pomyślę z czego to może wynikać i być może znajdę jakieś rozwiązanie.
Na razie napisz proszę, jaki był poprzedni adres Twojego blogu?
Rozumiem, że w ustawieniach blogu po zmianie adresu sprawdzałaś, czy w sekcji inne, opcje dotyczące kanału witryny są prawidłowo ustawione - pytam na wszelki wypadek, bo podejrzewam, że są skoro jednak część postów przekierowuje na FeedBurner.
Choć z drugiej strony wyświetla tylko posty ze starego adresu - więc może jednak spróbować coś zmienić w tych ustawieniach. Np. spróbuj może zmienić opcję z pełny kanał postu i komentarzy na krótki (formalnie nie ma to znaczenia ponieważ za te ustawienia i tak w tej chwili odpowiada FeedBurnar, ale spróbować można), a w rubryce - "Zezwalaj na kanał w blogu?" - ustaw opcje "inne" (jako, że obsługa rss została przejęta przez FeedBurner). Jeśli wpadnę na inne rozwiązania - dam znać, a gdyby zmiana ustawień pomogła - napisz.
Jeszcze jedno - sprawdź też, czy na pewno w FeedBurnerze - w rubryce "Original Feed:", w edycji szczegółów kanału wpisałaś adres:
- http://twój_blog.blogspot.com/atom.xml - czyli w Twoim przypadku konkretnie - http://agnesss25.blogspot.com/atom.xml . Przepraszam, że pytam o to, co zapewne masz ustawione prawidłowo, ale szukając przyczyny błędu muszę się najpierw upewnić, że w ustawieniach wszystko wpisałaś prawidłowo.

Odpowiem też na wcześniejsze komentarze, choć ich autorzy zapewne już tutaj nie zerkną, bo zostały dodane bardzo dawno. Przepraszam, że wcześniej ich nie zauważyłam opuściwszy ten blog, jak jakąś biedną sierotkę ;).
Dzas - dokładnie tak, jak piszesz FeedBurner służy do subskrybowania postów (wszystkich, nie tylko nowych) tyle, że nie w formie widocznej na blogu, ale w postaci kanału RSS. To od autora blogu zależy, czy w swoim kanale RSS pokaże subskrybentom pełną treść swoich postów razem ze zdjęciami, czy jedynie wstęp do wpisów z linkiem do całej treści prowadzącym już bezpośrednio na blog.

Krokiet - liczniki znajdziesz w zakładce - "Publicize", w sekcji - "FeedCount - Show off your feed circulation" ustawień kanału w FeedBurner. Tam jest dokładny kod licznika do skopiowania i wklejenia na stronę (można wcześniej ustawić własne kolory). Tak jest w starej wersji panelu FeedBurner - bo w nowej wersji BETA jedyne, co w tej chwili potrafię znaleźć to statystyki (może i w tym produkcie Google nowa wersja działa prawidłowo tylko pod Google Chrome), więc na razie pozostaje przy starej wersji.

Unknown pisze...

Dziekuje za odpowiedz.Moj stary adres bloga to www.agnesss27.blogspot.com, czyli zmieniła sie cyfra z 27 na 25.
Zmienilam w rubryce "zezwalaj na kanal w blogu" na krótki, tylko nie wiem co ma byc w rubryce "adres url przekierowywania kanału postów"ja mam:http://feeds.feedburner.com/MojeHobbyMojaPasjaurodaKosmetykiMake-up
Prawde mowiac nie wiem czy to jest ustawione dobrze.
A w FeedBurnerze w rubryce "orginal feed"mam http://agnesss27.blogspot.com/feeds/posts/default No wlasnie i tu jest agness27 ale ten adres podał mi jakis aktualizator kanału rrs...
Wiec zmienic na ten co ty podajesz?
dziekuje za pomoc, mam nadzieje ze uda mi sie rozwiazac ten problem...

Unknown pisze...

Nie uwierzysz ale chyba sie naprawiło!!!Wpisalam w feedburnerze w "orginal feed" to co mi podałas i widze swoje aktualne posty!!!!Ciekawe czy subskrybentom tez sie uaktualnilo i czy teraz moj kanał rrs dzialac prawidłowo??Myslisz ze bez feed burnera tez by dzialalo prawidłowo?? Poki co jestem bardzo zadowolona i dziekuje ci serdecznie za pomoc!!!!!

magbag pisze...

Podejrzewam, że właśnie w tym adresie tkwił błąd i prawidłowy powinien byc taki, jak podałam lub ten, który dałaś tylko z numerem 25 nie 27. I wygląda na to, że już adres zmieniłaś, bo teraz kanał działa bez problemu pokazując wszystkie posty :).
W razie innych problemów - służę w miarę możliwości pomocą :) i życzę dalszych sukcesów w tak systematycznym prowadzeni bloga (nie ukrywam, że tej systematyczności nieco zazdroszczę ;)).

magbag pisze...

Pisałyśmy komentarze w tym samym czasie :).
Sądzę, że bez FeedBurnera Twój kanał działby również prawidłowo, bo problem tkwił właśnie w adresie.
W internecie jest tak, że gdy zmieniasz adres strony to nie od razu wszystko działa prawidłowo, bo najpierw muszą się rozejść nowe DNSy (nie będę dokładnie wyjaśniała, co to takiego bo tutaj nie o tym rozmawiamy). Nie trwa to bardzo długo, ale może potrwać do 24 godzin po zmianie adresu. I jeśli w czasie rozchodzenia się DNSów sprawdzałaś dane kanału - serwer mógł podać błędnie stary adres. Ewentualnie w wyniku błędu Google mógł go także podawać błędnie jeszcze i później, ale na pewno Twój aktualny adres kanału rss musi być aktualnym, funkcjonującym w internecie adresem, czyli z 25 nie z 27 :).

Unknown pisze...

Nawet nie wiesz jak sie ciesze :-)Starsznie mnie to denerwowało..czyli u ciebie w pulpicie nawigacyjnym wyswietliły ci sie moje ostatnie posty??jesli tak to juz jest ok.Ciekawa jestem czy osobom ktore zasubskrybowały mojego bloga jeszce przed zmiana adresu tez sie uaktualniło??
Bardzo ci dziekuje i nie opuszczaj nas na dlugo, bo twoj blog jest swietny i bardzo przydatny :)Nawet ci z obslugi bloggera mi nie pomogli...Dobrze ze trafiłam na ciebie :)))

Unknown pisze...

AA jeszce jedno o co pytalam wczesnniej... W ustawieniach kanału,w rubryce "adres url przekierowywania kanału postów"co mam byc??Ja mam:http://feeds.feedburner.com/MojeHobbyMojaPasjaurodaKosmetykiMake-up..Prawidłowo??

magbag pisze...

Jak najbardziej prawidłowo :), bo dokładnie taki jest adres przekierowujący na kanał Twojego blogu w FeedBurner (u mnie np. jest to adres - http://feeds.wysocka.info/blogo-sfera - ale to dlatego, że do FeedBurnera mam podpiętą jedną ze swoich domen, gdyby nie to mój prawidłowy adres byłby - http://feeds.feedburner.com/blogo-sfera ).

Na pulpicie nawigacyjnym widzę prawidłowo wszystkie Twoje posty (podobnie, jak klikając w link kanału RSS) i z całą pewnością prawidłowo widzą go już wszyscy Twoi subskrybenci :).
Tzn. tak po prawdzie to na pulpicie Bloggera wyświetlanie kanałów obserwowanych blogów nie działa u mnie prawidłowo, ale dotyczy to wszystkich subskrybowanych blogów i nie wynika z błędu u Ciebie, tylko z problemów jakie Google postanowiło stwarzać użytkownikom innych przeglądarek niż googlowy chrome (pisałam o tym w najnowszym wpisie). Jako użytkowniczka Opery jestem zmuszona wielokrotnie odświeżać pulpit żeby zobaczyć najnowsze wpisy z subskrybowanych blogów. Za to w nagrodę, po 4 odświeżeniach zobaczyłam wreszcie nowe wpisy - także te z Twojego blogu ;).

Unknown pisze...

Tak tak, juz wszystko sprawnie dziala.Moim subskrybentom wyswietlaja sie juz aktualne posty, nawet tym co zasubskrybowali przed zmiana adresu :))Takze jestem bardzo happy i bardzo, bardzo ci dziekuje za pomoc!!!!

Clauditte miss cooking pisze...

Robie wszystko wedle zaleceń a i tak nie umiem :(
pomóż proszę