poniedziałek, 4 lutego 2008

Movable Type za darmo

Dawno, dawno temu (nie napiszę przed wiekami, bo to byłaby lekka przesada), zakładając swój pierwszy blog wykorzystałam skrypt Movable Type - wtedy był darmowy. Potem twórcy tego silnika blogowego - Six Apart - wprowadzili opłaty za skrypt. Dzięki, a raczej z winy komercjalizacji Movable Type dość szybko straciło wielu użytkowników, na czym niewątpliwie zyskały inne skrypty blogowe - przede wszystkim WordPress.
W grudniu zeszłego roku Six Apart najwyraźniej doszło do wniosku, że zyski ze sprzedaży skryptu nie rekompensują strat związanych z utratą popularności tego - niewątpliwie ciekawego - silnika i znów postanowiło udostępnić go za darmo.
Tym razem - jak zapewniają twórcy - zmiana licencji z komercyjnej na Open Source jest ostateczna. I choć zawsze z pewną taką nieśmiałością przyjmuję wszelkie obietnice zawierające w sobie deklaracje niezmienności po wsze czasy - na pewno warto zainteresować się Movable Type. Zapewne dzięki powrotowi do "darmowych korzeni" skrypt ma szansę na szybszy rozwój, więcej ciekawych pluginów i szablonów. I choć Movable Type raczej nie dorówna WordPress, ani popularnością, ani ilością tworzonych przez użytkowników dodatków - to jest ciekawą propozycją dla blogerów.
Żadnego ze swoich blogów nie mam zamiaru przenosić na Movable Type - ale pewnie nie uda mi się powstrzymać przed przetestowaniem możliwości czwartej wersji tego skryptu ;).

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Powodzenia w testowaniu. Jak zobaczyłem, że to coś jest w Perlu i zajmuje jakieś 13 MB, to się złapałem za głowę...

Anonimowy pisze...

Trzeba będzie spróbować sobie tego cuda lokalnie. Wygląda zachęcająco :D

magbag pisze...

Właśnie z powodu Perla Movable nie ma szans na taką masę dodatków, jak WordPress. Pamiętam drobną walkę, jaką stoczyłam przy instalacji tego skryptu. Tyle, że wtedy dopiero zaczynałam zabawę ze skryptami i moje pojęcie o tym, czym to się je było nikło. Ale mimo początkowych problemów z instalacją i dostosowaniem - polubiłam ten skrypt. Nie wiem, czy nie pozostałabym przy nim, gdyby nie komercjalizacja.
Tak BTW różnych skryptów - @waltharius - wreszcie zmobilizowałam się do testowania Textpattern - naprawdę świetny skrypt, ale do kilku rzeczy trzeba się przyzwyczaić - na razie głównie coś psuję usiłując poprawić ;).

Anonimowy pisze...

you blog is soo cool :-)))