czwartek, 25 stycznia 2007

Linkologia - polski social bookmarking

Mniej więcej dwa lata temu - zdenerwowana bałaganem w zakładkach przeglądarki - postanowiłam sprawdzić, czy nie ma w internecie serwisów umożliwiających gromadzenie i łatwe zarządzanie swoimi ulubionymi linkami.

W ramach poszukiwań po raz pierwszy zetknęłam się z del.icio.us - i oczywiście od razu założyłam tam konto. Jednak to nie popularne delicje stały się moim ulubionym internetowym menadżerem zakładek. Przez ten rok przetestowałam kilka serwisów i najbardziej spodobał mi się Spurl - serwis, o którym pisłam jakiś czas temu. Spurl nie jest tak znany jak del.icio.us, czy Furl (do którego zresztą jest podobny) - ale u mnie sprawdza się najlepiej i oferuje sporo ciekawych opcji - typu niewielki, wysuwany boczny panel ze swoimi zakładkami dla Opery.

W tej notatce chciałabym wspomnieć o rodzimym serwisie social bookmarking, który powstał rok temu -
pierwszy polski social bookmarking to Linkologia założona przez Łukasza Kowalczyka.

linkologia Proces rejestracji w Linkologii jest oczywiście - jak na serwis pretendujący do standardów web 2.0 ;) - szybki i prosty. Nick, email, hasło i kliknięcie w link aktywacyjny wystarczą, aby dostać się do swojego konta. Panel użytkownika nie wygląda imponująco - jest raczej ubogi - ale w końcu nie wygląd tylko funkcjonalność jest najważniejsza.

Oczywiście na starcie należy zainstalować przycisk dodawania linków na pasku swojej przeglądarki - i tutaj pierwszy plus dla Linkologii ode mnie ;) - autor nie zapomniał o użytkownikach Opery (poza Operą można korzystać z Linkologii także pod IE i Mozillą/FireFoxem). Formularz dopisywania linków otwiera się w oknie dodawanej strony. W formularzu są pola wymagane (adres strony i tytuł), oraz pola nieobowiązkowe (opis, tagi, język strony). Można także zaznaczyć pole - prywatny - aby dodany link nie był udostępniany publicznie.

Tagi można wpisywać na dwa sposoby - rozdzielone przecinkami, lub spacjami. Tę drugą opcję należy najpierw uaktywnić - standardowo jest ustawione tagowanie z przecinkami. Początkowo była dostępna jedynie taka forma dodawania tagów - jednak najwyraźniej pod wpływem narzekań części użytkowników (zapewne przyzwyczajonych do del.icio.us) - autor wprowadził także opcję ze spacjami. Osobiście wolę dodawanie tagów z przecinkami - choćby dlatego, iż często tworzę tagi dwuwyrazowe. I takiej możliwości brakowało mi zarówno w del.icio, jak i w moim ulubionym Spurlu (tyle, że tam problem rozwiązuje możliwość grupowania linków nie tylko według tagów, ale także w różnych kategoriach).

Linkologia oferuje także kanały rss dla tagów i linków użytkownika - nie ma natomiast rss np. dla najpopularniejszych, czy najnowszych linków.

Dodatkowe opcje: kopiowanie linków innych użytkowników, wyszukiwarka (wyszukuje tagów, oraz słów w tytułach), dla webmasterów - możliwość umieszczenia na stronach internetowych przycisku dodawania linku do Linkologii.

Jak łatwo zauważyć na razie lista opcji nie jest imponująca. Jednak - o ile autor spełni swoje obietnice - to można się spodziewać, iż w Linkologii będzie możliwość:
- importu linków z del.icio.us i przeglądarek (może także z a9 i blinklist.com)
- komentowania linków
- obserwowania innych użytkowników

Myślę, że warto dać szansę polskiej alternatywie del.icio.us  - choć nie ukrywam, że na razie pozostaję wierna Spurl. Tym bardziej, że autor Linkologii nie śpieszy się z wprowadzaniem zapowiadanych nowych opcji.

Tak przy okazji - postanowiłam w nowych, polskich serwisach szukać przede wszystkim plusów (o ile tylko będzie to możliwe) - krytyków Ci u nas dostatek - a ja nabrałam nagłej, nieprzepartej ochoty na optymistyczne postrzeganie rodzimej wirtualnej rzeczywistości ;).

Gwoli kronikarskiej dokładności warto również wspomnieć o innym "delicjo-pochodnym" projekcie, który pojawił się w pierwszej połowie kwietnia 2006r. - jest nim etapia.pl, o której na razie wiem niewiele - nie testowałam ;).

  

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Ustaw sobie sobie jakies białe tło w w klasie .post-body, bo bardzo dlugo nie widac tekstu jak sie obrazek tla laduje.

magbag pisze...

Słuszna sugestia - już dawno powinnam to zrobić - dziękuję za podpowiedź.

Anonimowy pisze...

Dokladnie a przy okazji warto odwiedzić mp3

adi pisze...

Witam, właśnie zaczynam swoja przygodę z social bookmarkingiem. Dzięki za namiar na linkologię. Może zamieścisz dłuższą listę takich wartościowych portali? Ja chętnie skożystam