piątek, 7 kwietnia 2006

Amazon w Polsce?

Swoje konto w Amazon mam już od... hmmm... lat wielu ;). Tak naprawdę nie wiem w jakim celu go założyłam. Raczej bez celu - w ramach chwilowego "bzika" zapisów do różnych serwisów.
Od czasu do czasu odwiedzam stronę Amazon - z ciekawości sprawdzając ceny programów, albo szukając książek na jakiś temat. Oczywiście chętnie skorzystałabym z niektórych promocji Amazon - ceny są tam często dużo niższe niż w Polsce. Tyle, że niestety do tych cen należy doliczyć koszty wysyłki - i ogólnie konieczność ściągania produktów spoza mórz i rzek zawsze zniechęcała mnie do zakupów.

Ostatnio weszłam na stronę Amazon w innym celu. Po to, aby zapisać się do programu partnerskiego Amazon. Gdy moja strona została zaakceptowana - postanowiłam poszukać informacji na temat tego, czy przypadkiem Amazon nie planuje rozpoczęcia sprzedaży bezpośrednio na polskim rynku. Wszak coraz więcej dużych serwisów zaczyna interesować się Polską - google, eBay, ostrożnie i z pewną taką nieśmiałością Yahoo ;). Wydało mi się logiczne, iż tak poważny serwis jak Amazon - także musiał zauważyć szybko zwiększającą się ilość odwiedzin z Polski.
I faktycznie - zauważył ;).
Na temat zainteresowania Amazon naszym rynkiem można znaleźć kilka informacji, m.in. w artykule - Amazon rozpocznie sprzedaż na polski rynek.
Jak można w nim przeczytać już od jakiegoś czasu pojawiały się plotki o przejęciu przez Amazon jednej z polskich firm - padała nawet konkretna nazwa - Merlin. Te plotki są według autorów publikacji nieprawdziwe. Jednak - jak to zwykle bywa - w każdej plotce jest ziarno prawdy, i Amazon faktycznie zainteresował się polskim rynkiem. Co prawda nie ma w planach uruchomienia witryny amazon.pl - jednak wygląda na to, iż produkty Amazona będą łatwiej dostępne dla Polaków.
Konkretne informacje podane w artykule - Amazon rozpocznie sprzedaż na polski rynek - są co prawda jedynie przypuszczeniami i wnioskami wyciąganymi z planowanych inwestycji Amazona. Jednak te wnioski wydają się być jak najbardziej słuszne.
Mam nadzieję, że już niedługo faktycznie będziemy mieli dostęp do konkurencyjnej oferty Amazona - osobiście bardzo by mnie to ucieszyło. Choć nie ukrywam, iż bardziej cieszyłabym się z opcji - amazon.pl ;).

Tak przy okazji kilka informacji na temat Amazon. Gdy serwis startował - w 1995r. (czyli w czasach, gdy o komputerach wiedziałam tyle, iż takie coś istnieje ;) ) - zajmował się wyłącznie sprzedażą książek. Teraz rozrósł się do rozmiarów supermarketu ;). Amazon podzielony jest na wiele działów i oferuje szereg rozwiązań, dzięki którym może lepiej poznać preferencje klientów.

- Marketplace - to miejsce, w którym można sprzedawać nowe, lub używane produkty. Ceny produktów ustala sprzedający, a Amazon pobiera prowizję od sprzedanego towaru.
W marketplace można wystawiać produkty, znajdujące się już w katalogu amazon. Jeśli ktoś chce sprzedać coś, czego nie znajdzie w katalogu - musi najpierw utworzyć stronę nowego produktu, ale ta opcja dostępna jest tylko po wykupieniu Pro Merchant Subscription. Generalnie produkty nie skatalogowane przez amazon są raczej wystawiane w serwisie zShops.
Niestety w marketplace mogą sprzedawać tylko osoby mieszkające w tych krajach, w których dostępne są serwisy Amazon - czyli USA, Niemcy, Japonia, Francja, Kanada i Wielka Brytania.
- zShops - tutaj także można sprzedawać swoje produkty - ale tylko wtedy, gdy korzysta się z usługi - Pro Merchant Subscription. Koszt Pro Merchant Subscription to 39.99$ miesięcznie. Poza tym od każdej sprzedaży pobierane są także prowizje - tyle, że niższe niż w marketplace. Co logiczne - zShops jest opłacalne jeśli sprzedaje się regularnie większą ilość produktów.
- Auctions - po prostu aukcje ;)
- Advantage - oferta skierowana do amerykańskich firm, które chcą wykorzystywać amazon jako system dystrybucji swoich towarów. Po prostu podpisują umowę i wysyłają swoje produkty do magazynów amazon. I mają dzięki temu swój firmowy e-sklep na platformie amazon.
- Associates - to program partnerski amazon adresowany do właścicieli stron internetowych. Działa na tej samej zasadzie jak każdy program partnerski. Jeśli ktoś kupi jakiś produkt z Twojego linku polecającego - otrzymasz prowizję od sprzedaży. Prowizja w amazon to 10%. W programie działa także system poleconych - i również od sprzedaży poleconych partner otrzymuje prowizję.

Poza tym amazon udostępnia wiele narzędzi dla sprzedających i kupujących - np.: AmazonConnect (na jakich zasadach działa ten komunikator - nie wiem - ponieważ nie jest on dostępny dla użytkowników Opery ;) ) , On-demand publishing for books and DVDs (program publikowania na żądanie - autorzy mogą w ten sposób publikować swoje książki, filmy, programy... - a potem wystawiać efekt publikacji na sprzedaż ).

Użytkownicy amazona mogą tworzyć swoje listy ulubionych produktów, wystawiać oceny, polecać konkretne produkty. W sumie opcji jest bardzo wiele - ale poruszanie się po serwisie amazon raczej nie powinno nikomu sprawiać trudności. Mnie - jak dotąd - udało się nie zabłądzić ;).

Jeśli ktoś chciałby uzyskać informacje o wszystkich serwisach amazon - to ich listę znajdzie na stronie - Amazon Services.

Brak komentarzy: